منتدى طلاب المعهد العالى للتعاون الزراعى
عزيزى الزائر مرحبا بك هذة رسالة تفيد بانك غير مسجل
اذا كنت عضوا معنا فى المنتدى برجاء قم بتسجيل الدخول
اذا لم تكن مسجلا نتمنى انضمامك الى اسرة المنتدى وشكرا

شرح بعض الامثال المصرية

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل

شرح بعض الامثال المصرية

مُساهمة من طرف Nada في الأحد يونيو 28, 2009 9:24 pm

شرح المثل الشعبى المصرى:

س1: بما تصف العلاقات المصرية الاسرائيلية؟
ج1: يا بخت من بات مظلوم و مبتش ظالم

س2: بما تفسر الموقف العربى أمام الأوضاع فى غزة؟
ج2: إذا كان الكلام من فضة فالسكوت من ذهب

س3: بما تصف العلاقات المصرية الأمريكية؟
ج3: اللى أكله ما هو من فأسه ... رأيه ما هو من رأسه

س4: بما تصف سياسة مصر الخارجية؟
ج4: دسنا الأرض اللى ما تنداس و بوسنا اليد اللى ما تتباس لا نابنا لا ذهب و لا نحاس

س5: ما هى سياسة مصر الداخليه؟
ج5: أضرب المربوط يخاف السايب

س6: ما هو نظام الحكم فى مصر؟
ج6: سمك لبن تمر هندى

س7: ما هو موقف الأخوان المسلمين من الحكم؟
ج7: عينى فيه و أقول أخيه

س8: بما تفسر الأداء الحكومى المصرى؟
ج8: إن كان هذا يكيدك أنا أزيدك

س9: بما تصف التصريحات الحكوميه؟
ج9: أسمع كلامك أصدقك أشوف أمورك أستعجب

س10: بما تصف زيادة معدل النمو فى مصر؟
ج10: إن كان الكذب حجة فالصدق أنجى

س11: بما تفسر التغيير الوزارى؟
ج11: ايه يعمل الترقيع فى الثوب البالى

س12: بما تصف الأخبار فى الصحافة الحكومية؟
ج12: قالوا الجمل طلع النخلة أدى الجمل و أدى النخله

س13: بما تفسر ميزانية برنامج البيت بيتك؟
ج13: اللى يعوزه البيت يحرم على الجامع

س14: بما تفسر تضخم ثروة أحمد عز؟
ج14: سبحان العاطى الوهاب من بعد الشبشب و القبقاب

س15: ما هو الفرق بين حزب الوفد و حزب الجبهة الديمقراطية؟
ج15: لا تعايرنى ولا أعايرك دا الهم طايلنى و طايلك

و فى النهاية أعزائى بعد ما شفنا قدرة المثل الشعبى المصرى على تلخيص الكثير من القضايا أحب أنهى حديثى بمثل شعبى أيضا لكنه فى تقديرى كان سبب من أسباب تعاسة الشعب المصرى ألا و هو:

' اللى تعرفه أحسن من اللى ماتعرفوش'

و طبعا هذا المثل إجابه لسؤال معروف أتركه لذكاء حضراتكم اعمالا بالمثل الشعبى الذى يقول

من خاف سلم
منقووووووووول

_________________
اجعل قلبك كالقبر لايدخلة غير انسان واحد ولا تجعلى كالبئر يشرب منة الناس جميعا

ادخل على الرابط دة وفى دقيقتين هتمسح كل ذنوبك

http://www.shbab1.com/2minutes.htm

Nada
مشرفه
مشرفه

انثى
العمل/الترفيه : الرسم &الكمبيوتر
المزاج : رومانسية
النادى المفضل : الاهلى
النشاط :
80 / 10080 / 100

الفرقة : الثالثة
نقاط : 964
تاريخ التسجيل : 20/02/2009

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: شرح بعض الامثال المصرية

مُساهمة من طرف Eng.M.TH في الأحد يونيو 28, 2009 11:08 pm

ههههههههه تسلم ايك

_________________
احب ان يراني الناس كما ارى نفسي.... فانا لا احب ان اتجمل




Eng.M.TH
كبار الشخصيات
كبار الشخصيات

ذكر
العمل/الترفيه : Agricultural engineer, Internet and Computer
المزاج : Romantic moderate
النادى المفضل : Ahly

النشاط :
94 / 10094 / 100

الفرقة : خريج
نقاط : 1201
تاريخ التسجيل : 09/03/2009

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: شرح بعض الامثال المصرية

مُساهمة من طرف محمد صلاح في الإثنين يونيو 29, 2009 12:21 am

هههههههههههههههههههههه تسلمى على مجهودك الرائع دة والسؤال معروف وطبعا


من بطل مسرحية الزعيم اختار واحد

(عادل امام _عادل امام _عادل امام)

محمد صلاح
كبار الشخصيات
كبار الشخصيات

ذكر
العمل/الترفيه : مهندس زراعى ومحب للكمبيوتر
المزاج : مرح
النادى المفضل : الاسماعيلى_مانشيستر يونايتد
النشاط :
89 / 10089 / 100

الفرقة : خريج
نقاط : 824
تاريخ التسجيل : 27/03/2009

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: شرح بعض الامثال المصرية

مُساهمة من طرف Nada في الإثنين يونيو 29, 2009 12:31 am

شكراااا لمروركوااااااا

_________________
اجعل قلبك كالقبر لايدخلة غير انسان واحد ولا تجعلى كالبئر يشرب منة الناس جميعا

ادخل على الرابط دة وفى دقيقتين هتمسح كل ذنوبك

http://www.shbab1.com/2minutes.htm

Nada
مشرفه
مشرفه

انثى
العمل/الترفيه : الرسم &الكمبيوتر
المزاج : رومانسية
النادى المفضل : الاهلى
النشاط :
80 / 10080 / 100

الفرقة : الثالثة
نقاط : 964
تاريخ التسجيل : 20/02/2009

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة


 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى